Iata 5 destinatii turistice americane pe care nu merita sa le vizitezi.
Pe scurt, sunt locuri unde nu prea merita sa te duci si sa-ti cheltuiesti banii. Ei, adica aceia care le-au infiintat, asta vor, ca turistii sa vina gramada si sa-si lase banutii pe acolo. Destinatiilor respective li se face mare reclama – uneori exagerata, ca sa nu zicem desantata – iar cei care pica in capcana se duc, vad si… ma rog, aici depinde de la caz la caz. Unii incep sa injure si pleaca nervosi.
Altii – si asta e cazul fericit pentru investitori – isi inghit dezamagirea si chiar cumpara ceva, daca tot au venit pana acolo. Daca au si copii cu ei, pana la urma, de gura lor, dau banii pe niste gustari scumpe si cu aspect ciudat sau pe niscaiva suveniruri de prost gust si de calitate si mai proasta , ca sa nu zica si ei ca n-au cumparat nimic.
Locuri, marfuri si activitati de acest gen sunt peste tot in lume. In Italia, multi turisti au fost victime ale unor vanzatori de inghetata care-si promovau marfa drept adevarata inghetata italiana, cea mai buna, cea mai etc., ademenind turistii straini, naivi si pofticiosi si capatuindu-i cu cate o inghetata colorata, cu tot felul de topping-uri fitoase, la pretul – astronomic – de 17-20 euro.
Prin toata Europa, multe dintre zonele recomandate pentru shopping de catre ghizii turistici sunt pline de magazine cu suveniruri banale, al caror raport pret/calitate e de-a dreptul revoltator – adica sunt scumpe si proaste. In tarile Asiei, ale Africii si Americii Latine, “artizanantul pentru turisti” e sursa de existenta a sute de mii de familii si, alaturi de obiecte cu adevarat muncite, lucrate cu migala si grija pentru calitate – si, prin aceasta, frumoase – produce cantitati uriase de “amintiri” kitsch, fel de fel de obiecte multiplicate in milioane de exemplare si carora numai exotismul le ascunde – pentru cei care cauta in primul rand exotismul – lucratura grosolana, materialul de slaba calitate si aspectul strident.
Locurile unde turistii sunt ademeniti si convinsi sa-si lase banii au primit si o denumire specifica: capcane pentru turisti. Sunt peste tot. Ca sa nu zicem ca vedem doar paiul din ochiul altuia, si la noi in tara am putea mentiona niste locuri pline-ochi de legende, cani, sepci si tricouri cu un celebru personaj insetat de sange.
Dar, pana una-alta, iata cateva astfel de destinatii de pe cuprinsul Statelor Unite ale Americii, pe care chiar o publicatie americana – How Stuff Works? – le califica drept niste capcane turistice in sensul cel mai dezagreabil al termenului: locuri menite sa atraga calatorii, promitand marea cu sarea, insa de unde oamenii pleaca mai degraba dezamagiti si cu banii luati.
Iar daca vi s-a intamplat, in cursul calatoriilor voastre prin tara si prin lume, sa picati si voi in astfel de capcane, spuneti-ne si noua – ca nu mai cadem si noi.
Bulevardul Hollywood
Orasul Los Angeles are multe de oferit turistilor, fara indoiala, dar unele dintre atractiile sale – pe care agentiile turistice le fac sa para “obligatorii” pentru oricine s-a dus pana acolo – nu sunt chiar asa de spectaculoase, fermecatoare si impresionante cum le lauda pliantele de la agentie. Sau, poate, sunt spectaculoase si impresionante, dar intr-un mod cu totul diferit de ceea ce asteapta oamenii – si nu toti apreciaza surpriza.
Vestitul Bulevard Hollywood, de pilda, acela unde pavajul e presarat cu stele inscriptionate cu numele unor vedete – moarte sau vii – care au facut cariera in Cetatea Filmului, a pierdut foarte mult din eleganta sa de altadata.
In ciuda unor eforturi ale edililor metropolei de a reda istoricei si turisticei artere ceva din stralucirea de odinioara, Bulevardul Hollywood are inca multe dintr-o capcana turistica tipica. Printre cladirile care il impodobesc – unele noi si frumoase, adapostind restaurante si magazine elegante si agreabile – se insiruie tarabe stradale cu tot felul de gustari, care imprastie tot felul de mirosuri, iar o buna parte din spatiul construit e ocupat de magazine care vand niste suveniruri dintr-acelea… nici nu stiu cum sa le descriu, mai bine va dau un exemplu: niste copii minaturale ale Premiilor Oscar (ale statuetelor acelora aurii, oferite laureatilor, adica).
Pe strada misuna diversi mici intreprinzatori costumati in personaje din Razboiul Stelelor sau alte filme celebre (oare or fi aparut deja si niste “albastrei” ca aia din Avatar?) si poti sa-ti faci poze alaturi de ei (daca n-ai pe ce da cativa dolari).
Muzeul Liberace
E in Las Vegas, si asta spune deja foarte mult. Intreg orasul Las Vegas e, de fapt, o imensa capcana pentru turisti: a fost construit in mijlocul desertului, cu scopul declarat de a atrage oamenii ca sa le ia banii. Vestit pentru hotelurile si cazinourile sale colosale si extravagante, mai ales pentru cele care evoca, in chip mai mult sau mai putin kitsch(os), chiar caricatural, monumente celebre ale lumii, orasul are totusi si niste muzee… printre care si Liberace Museum, ce serveste drept prototip al muzeului-marca-Vegas.
Colectia de exponate e plina de ostentatie, de o stralucire stridenta – masura a personajului caruia ii este dedicat muzeul. Walter Valentino Liberace (1916 – 1987) a fost un cantaret de cabaret, renumit la vremea lui pentru costumele “flamboaiante”, orbitoar de sclipitoare pe care le arbora la spectacole, pentru bijuteriile batatoare la ochi pe care le purta, dar si pentru stilul sau de viata excentric – la fel de strident ca si infatisarea.